Sunday, October 12, 2008

Takziah buat sahabatku..(Mastura Yahya)

Minggu lepas baru aku berkongsi cerita tentang pemergian ibu. Tiba-tiba subuh sabtu yang lalu (11/10/08), aku mendapat panggilan telefon dari Amal memberitahu emak Mas telah kembali ke Rahmatullah pada pukul 12.13am. Rupa-rupanya Mas ada menghantar sms malam tadi tapi handset aku tertinggal di luar bilik.... Aku terus menghubungi Mas. Nada sayu Mas dihujung talian memberitahu,"Mak meninggal pukul 12 lebih malam tadi. Jangkitan kuman pada paru-paru.Kebumi lepas Zohor."

Tanpa berlengah aku berbincang dengan suamiku untuk balik ke Sungai Siput. Pukul 8.30am aku mengambil Amal di stesyen PUTRA Sentul Timur dan kami terus ke Sg Siput. Baru beberapa kilometer, bunyi letupan kecil...rupa-rupanya suamiku telah terlanggar batu yang agak besar di tengah jalan.Dugaan.....Mencari kedai tayar berhampiran, rupanya tayar bocor dan rim bengkok sedikit. Terpaksalah kami menukarnya dengan rim dan tayar spare yang ada.... Ya Allah, lancarkan perjalanan hambaMu ini...

Tiba di Taman Kemiri dalam pukul 12.30pm, rumah Mas lengang. Rupanya jenazah telah dibawa ke tanah perkuburan. Setiba di Tanah Perkuburan Temin, imam sedang membacakan talkin. Sayu memeluk Mas..... Rupanya sudah ditakdirkan aku dan Amal tidak dapat menatap wajah terakhir makcik.

Petangnya, selepas makan tengahari dan solat di rumah Kak Odah, kami ke rumah Mas semula. Sayu melihat rumah Mas..terbayang wajah makcik yang selalu ceria menyambut kami datang sewaktu hari raya... Tak pernah lupa menyediakan mee kuah istimewanya setiap tahun. Melihat keadaan pakcik, hati tersentuh."Aku dah tak ada kawan gaduh.." Bagaimana sedihnya aku, menderita lagi Mas dan adik-beradik yang lain....merana lagi pakcik yang kehilangan isteri tersayang.

Hati sedikit terkilan kerana setiap tahun aku akan ke rumah Mas, tapi entah kenapa tahun ini aku tidak berkunjung ke sana... Pada petang hari raya pertama, aku berkunjung ke rumah Amal, Mas juga ada di sana. Jadi aku memberitahu Mas, tak perlulah aku ke rumahnya lagi kerana sudah berkumpul di rumah Amal. Hari Ahad (5/10/08), Sam dan Mas menelefonku untuk datang berhari raya di rumah Mas tetapi terpaksaku tolak kerana ada urusan keluarga. Amal dan Sam bertuah kerana itulah kali terakhir mereka bertemu dan berbual dengan makcik... Ralatnya hati ini....

Mas, nasib kita hampir sama. Kehilangan ibu tercinta akibat jangkitan kuman, dan pemergiannya di saat-saat kita menempuh hari bahagia. Sabarlah sahabatku.Walaupun pedih,walaupun pahit, hidup mesti diteruskan. Percayalah Mas, ada rahmat yang menanti... Insyaallah, semoga pemergian mak akan digantikan dengan kehadiran suami yang pengasih dan memahami. Allah mengambil sesuatu yang kita sayang tetapi Allah akan menggantikannya...Walaupun tidak sama namun, sekurang-kurangnya kita masih ada tempat untuk mengadu.

Ya Allah, Kau ampunkanlah dosa ibu Mas, cucurilah rahmat ke atas rohnya & tempatkan arwah ke dalam syurga bersama-sama orang beriman.

Wahai sahabat diluar sana, sekiranya anda masih lagi belum merasa kehilangan insan tersayang, tidak perlu bertanya pada diri sendiri,"bagaimanalah agaknya kalau semua ini berlaku pada diriku. Bagaimana aku hendak menghadapinya?Mampukah aku untuk menghadapinya....Kuatkah aku untuk menempuhnya?" Tidak perlu berfikir & tidak perlu bertanya kerana apabila tiba masanya, Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang akan memberi kekuatan buat diri kita.

'Sesungguhnya Allah tidak akan menguji hambaNya dengan ujian yang tidak mampu ditanggung oleh hambaNya.'
Walau bagaimana berat sekalipun dugaan itu, insyaallah kita mampu menghadapinya kerana itu janji Allah pada hambaNya... Lepaskanlah pemergian insan tersayang dengan redha kerana walau bagaimana sayangnya kita, sesungguhnya tiada kasih sayang yang lebih tinggi dan mulia selain daripada kasih sayang Allah terhadap hambaNya...

3 comments:

laksamana sunan said...

salam takziah jua buat sahabat cip...walaupon saya tak mengenalinye....semoga ditempatkan bersama2 insan yg beramal soleh dan beriman dan dipayungi Rahmat Allah Taala...ameen...
-Al Fatihah untuk semua kaum muslimin dan muslimat yg telah meninggalkan kita-
pesanan bijak pandai- hormat menghormati dan berkasih sayang kpd insan2 disekeliling anda ketika mereka masih di depan mata anda....

Anonymous said...

Sorry to hear dat madam...Its ok la,smoge arwah di tempatkan di tempat para solehah

Anonymous said...

Madam...u're pleased to visit my blog at jerrykool.co.cc / jerrykool.wordpress.com